_MG_4952Waarom ik u hardlopen adviseer?
Het zal u niets verbazen dat lopen de meest beoefende sport ter wereld is. De één loopt om er zich lekker bij te voelen, de ander om wat kilootjes kwijt te raken. Iedereen heeft zo een reden om de loopschoenen aan te trekken.

Tien redenen om te beginnen met hardlooptraining.

Meeste effect
Hardlooptraining is de meest efficiënte manier om hart en bloedvaten in een optimale conditie te brengen. Dertig minuten lopen per dag, vier keer per week, zorgt binnen zeer korte termijn voor een uitstekende fitheid.

Makkelijk toegankelijk
Hardlooptraining is de meest toegankelijke manier van sporten. Waar je ook woont of bent, een goed parcour is vrijwel altijd aanwezig. Je hoeft niet op zoek naar een sportschool of veel sport materialen mee te nemen.

Niet duur
Hardlooptraining is goedkoop en eenvoudig te leren. Je hebt goede schoenen nodig, behoorlijke kleding en verder eigenlijk niets. Iedereen weet hoe je moet hardlopen en informatie over training is gemakkelijk te vinden.

Ontspanning
Hardlooptraining is de best mogelijke methode om te ontspannen. Dertig minuten hardlopen doet wonderen tegen stress. Het feit dat u getrouwd bent, een paar jonge kinderen en een baan heeft, betekent nog niet dat u geen tijd vrij kunt maken om te gaan hardlopen. U heeft juist tijd voor uzelf nodig om even alleen te zijn en te ontspannen. Een lichte ontspannen training is daar uitermate geschikt voor.

Afvallen
Hardlooptraining is een perfect onderdeel van elk afslankprogramma. Er zijn slechts weinig activiteiten te bedenken die sneller calorieën verbranden.

Flexibel
Hardlooptraining is een heel flexibele manier van trainen. Je kunt ten aller tijde in je eigen tempo lopen, mét of zonder gezelschap en op elk moment van de dag.

Hart- en vaatziekten
Regelmatig lopen is één van de beste manieren om hart- en vaatziekten te voorkomen. Op deze manier kunt u uw bloeddruk en rustpols verlagen, uw ‘goede cholesterol’ (HDL) verhogen en op een gezond lichaamsgewicht blijven.

Sterke botten
Spieren trekken tijdens de inspanning aan de botten, waardoor er meer botweefsel wordt aangemaakt. Dit is een belangrijk gegeven in de strijd tegen botontkalking, die dus het beste kan worden tegen gegaan door veel te sporten en gezond te eten.

Ieder niveau
Wedstrijden zijn niet alleen voorbehouden aan prestatiegerichte lopers. Er zijn heel veel evenementen waar het sociale aspect hoog in het vaandel staat. Overal in het land worden wel trimlopen georganiseerd, waar gezelligheid belangrijker is dan de uiteindelijke prestatie. Hardlopen is in Nederland bijzonder goed ingeburgerd, in elke regio en elk weekend is er wel een loop te vinden. Ook loopgroepen en verenigingen zijn gemakkelijk te vinden.

Gezonde huid
Lopen geeft u een gezonde huid. Volgens dermatologen bevordert lopen de bloedcirculatie naar de huid waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Het vermindert ook de hoeveelheid onderhuids vetweefsel.

voor meer informatie of vragen...

1. Alleen trainen kan, maar trainen in een groep is leuker!
2. Loop altijd tegen het verkeer in
3. Let op waar je je voeten neerzet.
4. Verzorg kleine verwondingen.
5. Zorg dat je in het donker zichtbaar bent.
6. Ken je grenzen en luister naar je lichaam
7. Voorkom blaren
8. Drink voldoende!
9. Bel of mail nu voor een afspraak!!

 

1. Alleen trainen kan, maar trainen in een groep is leuker!
Met een groepje lopers samen trainen heeft niet alleen zijn sociale voordelen, maar verhoogt ook de veiligheid. Als je bijvoorbeeld geblesseerd raakt, is er altijd iemand die een helpende hand kan bieden. Als je liever solo loopt overweeg dan om niet te ver van huis te lopen of loop in ‘bewoond’ gebied. Als er dan wat met je gebeurt, kun je hulp verwachten.
Terug naar boven

2. Loop altijd tegen het verkeer in
Het veiligst loop je op de stoep. Indien je toch op wegen moet lopen, let er dan op dat je tegen het verkeer in loopt. Zo zie je tenminste wat er aan komt rijden en kun je tijdig opzij stappen.
Terug naar boven

3. Let op waar je je voeten neerzet.
Besteed aandacht aan het terrein waar je loopt en pas waar nodig je paslengte aan. Op plekken waar je moet afdalen maak je kortere passen, let op stoepranden, kuilen etc.
Terug naar boven

4. Verzorg kleine verwondingen.
Als je met blote benen in het bos loopt kun je o.a. schrammen of een tekenbeet oplopen. Zowel de schram als ook de tekenbeet vragen aandacht. De schram moet je thuis even uitwassen en verder verzorgen om te voorkomen dat dit gaat ontsteken. De tekenbeet vraagt direct actie. Zodra je ziet dat je door een teek gebeten bent moet je naar de huisarts gaan. Een tekenbeet is vaak te herkennen doordat de teek zich heeft vastgebeten in je huid. Met een speciaal klemmetje (tekentang) kun je deze met draaiende beweging eruit halen. Let erop dat de gehele teek uit je huid wordt getrokken. Soms blijft de kop achter en kan dit vervelende gevolgen met zich mee brengen. Controleer na afloop van een training door bos of hei altijd je huid. Met name je oksels en liezen vragen extra inspectie aandacht.
Terug naar boven

5. Zorg dat je in het donker zichtbaar bent.
Draag een lichtgevend hesje als je in het donker loopt. De bekendere kledingmerken verwerken overigens steeds meer reflecterende elementen in hun kleding.
Terug naar boven

6. Ken je grenzen en luister naar je lichaam
Als je je zwakker en of duizelig gaat voelen stop dan met lopen en neem dan wat extra vocht tot je. Als de symptomen niet weggaan, zoek dan medische hulp. Probeer bij erg warm weer zoveel mogelijk in de schaduw te lopen en loop als het mogelijk is op ‘koelere’ momenten van de dag. Draag een zonnebril en vochtregulerende kleding.
Terug naar boven

7. Voorkom blaren
Naast de pijn die blaren kunnen veroorzaken kunnen ze ook van invloed zijn op je paslengte. Door pijnlijke blaren ben je geneigd anders te gaan lopen en krijg je in feite een ander looppatroon. Dit andere patroon kan weer de oorzaak worden van nieuwe blessures, doordat de spieren, banden en pezen op een andere manier belast worden. Verzorg dus je blaren zo snel mogelijk!
Terug naar boven

8. Drink voldoende!
Zorg dat je voldoende drinkt. Met name bij warm weer is een goede vochthuishouding van belang. Te weinig, maar ook teveel drinken is niet goed. Lees hiervoor ook ons artikel over een goede drink strategie.
Terug naar boven

9. Bel of mail nu voor een afspraak!!! 
voor meer informatie of vragen...